Welche Faktoren beeinflussen das Erleben von Freude am Schulsport im Jugendalter?

Saved in:
Bibliographic Details
Title translated into English:Which factors influence the perception of sport enjoyment in physical education classes?
Author:Engels, Eliane Stephanie; Freund, Philipp Alexander
Published in:Zeitschrift für Sportpsychologie
Published:25 (2018), 2 (Emotionen im Sport), S. 68-78, Lit.
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Journal article
Media type: Electronic resource (online) Print resource
Language:German
ISSN:1612-5010, 2190-6300, 2190-6300
Keywords:
joy
Online Access:
Identification number:PU201811008199
Source:BISp

Author's abstract

Freude ist einer der wichtigsten Faktoren zur langfristigen Aufrechterhaltung sportlicher Aktivität. So sollte bereits im Schulsport Freude am Sport vermittelt werden. Ziel der Studie war die Untersuchung der Bedeutsamkeit und Stärke von sieben Einflussfaktoren (Kompetenzerleben, Soziale Eingebundenheit, Sozialer Umgang, Autonomie/Mitbestimmung, Lehrkompetenz, Allgemeine Sportlichkeit und Elterliche Unterstützung) für das Erleben von Freude am Schulsport im Jugendalter. Es nahmen N = 1598 Schülerinnen und Schülern der Klassenstufen 7–10 an der Untersuchung teil. Freude am Schulsport wurde mittels drei Skalen (Vergnügen, Flow-Erleben, Erholung) erfasst. Sämtliche Einflussfaktoren wiesen moderate bis hohe Zusammenhänge zu den Sportfreude-Facetten auf. Es konnte ein starker positiver Einfluss von Kompetenzerleben und Sozialer Eingebundenheit auf das Erleben von Freude am Schulsport festgestellt werden. Lehrkompetenz zeigte einen geringen Effekt und elterliche Unterstützung einen indirekten Effekt über Allgemeine Sportlichkeit. Diese Ergebnisse liefern erste Hinweise für konkrete Interventionsmöglichkeiten zur Steigerung der Freude am Schulsport.

Author's abstract

The importance of sport enjoyment for a long-term commitment to physical activity is well established. Thus, enjoyment in doing sports should ideally be promoted in physical education at school. The aim of the present study was to assess the influence of seven factors (perceived competence, social relatedness, social interaction, autonomy, teaching skills, general physical ability, parental support) on enjoyment in physical education. In all, 1,598 pupils from grades 7–10 took part in this study. Sport enjoyment was measured with three scales (pleasure, flow experience, recovery). The results indicate moderate-to-strong correlations of the three facets of sport enjoyment with all factors. A strong positive influence of perceived competence and social relatedness on the experience of sport enjoyment in physical education was found. Teaching skills had a small effect, and for parental support an indirect effect via general physical ability was found. These results offer promising evidence for designing interventions for the facilitation of sport enjoyment in physical education classes.