Intensität und soziale Disparität sportlicher Aktivität in Schule und Verein : die Motorik-Modul-Studie (MoMo)

Saved in:
Bibliographic Details
Title translated into English:The intensity and social inequality of physical activity in schools and sports clubs : the Motorik-Modul-Study (MoMo)
Author:Will, Nadine; Schmid, Steffen; Woll, Alexander
Published in:Sportunterricht
Published:65 (2016), 8, S. 239-244, Lit.
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Journal article
Media type: Print resource Electronic resource (online)
Language:German
ISSN:0342-2402
Keywords:
Online Access:
Identification number:PU201609006692
Source:BISp

Author's abstract

Die vorliegende Studie (1) zeigt, dass soziale Unterschiede in Sport-AGs in der Schule im Gegensatz zum Vereinssport nur marginal ausgeprägt sind. Sport in der Schule birgt damit Potentiale für Bewegungsförderung, die es gilt weiter auszuschöpfen. Jedoch zeigt sich auch, dass die Intensität des Sports in der Schule niedriger eingeschätzt wird als im Vereinssport. Die Längsschnittdaten zeigen aber auch, dass die wahrgenommene Intensität der sportlichen Aktivität im Verein leicht und in der Schule sogar merklich zugenommen hat im betrachteten Sechs-Jahres-Zeitraum. Vor dem Hintergrund der gesundheitsprotektiven Aspekte intensiver sportlicher Aktivität ist dies ein positiver Trend.

Author's abstract

The study at hand indicates that social inequalities are rare in athletic extracurricular activities compared to sports in clubs. Physical activity in schools thus bears potential for the promotion of physical activity which shall be explored further. However, the intensity of physical activity in schools is rated lower than the intensity of physical activity in sport clubs. Longitudinal data yet also show a slight increase of perceived intensity of physical activity in sports clubs and even a notable increase in school sports over the six-year-period. Considering potential health benefits of intensive physical activity, this is a positive trend.