Fußball als Massenphänomen und Faszinosum der Weimarer Zeit

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Bibliographic Details
Author:Luh, Andreas
Published in:Stadion
Published:32 (2006), 1, S. 119-145, Lit.
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Journal article
Media type: Print resource
Language:German
ISSN:0172-4029
Keywords:
Online Access:
Identification number:PU201210006762
Source:BISp

Author's abstract

Fußball wurde in Deutschland in der Zeit der Weimarer Republik zu einem organisierten Massensport mit etwa 2 Millionen Aktiven, der weder organisatorisch noch sportideologisch einheitlich strukturiert war. In organisierter Form wurde in den Vereinen des Deutschen Fußball-Bundes, der Deutschen Turnerschaft, des Arbeiter- Turn- und Sportbundes, in konfessionell ausgerichteten Sportorganisationen, in der Betriebssportbewegung und in sog. „wilden“ Vereinen gespielt. Als typisches Kennzeichen der Weimarer Zeit kam es zu Konflikten sportorganisatorischer und sportideologischer Art zwischen den konkurrierenden Verbänden. Von einer sozialen Bewegung im eigentlichen Sinn kann deshalb nicht gesprochen werden. Im übergreifenden Sinne wurde Fußball allerdings zu einem Bestandteil der Alltags- und Massenkultur über verschiedene soziale Schichten hinweg bis weit in die Arbeiterschaft hinein. Dies verdeutlicht der Blick auf die Zahl und die soziale Herkunft der Aktiven wie der Zuschauer, auf die Stadionbauten und ihre wirtschaftliche Bedeutung und auch auf die Sportberichterstattung in Zeitungen, Zeitschriften und im Radio. Verf.-Referat

Abstract

German Soccer turned into an organised mass sport during the 1920s with up to two million active participants. Soccer was not structured uniformly either in organisational nor in sport ideological matters. People played the game in a wide range of different sports organisations, such as: Deutscher Fußball-Bund, Deutsche Turnerschaft, Arbeiter-Turn- und Sportbund, confessional orientated sports organisations, in the company related sports movement, and in so called "wild" soccer clubs. As a typical characteristic of German (sports) history in the 1920s organisational and ideological conflicts occurred between the active organisations and associations. Consequently, the term "social movement" cannot be used here in the common sociological meaning. In general, soccer became a central part of daily life and mass culture in various social classes, including the lower classes from the 1920s onwards. This development is clearly documented by the numbers and social background of active participants and passive spectators of the game, the numbers of new soccer stadiums along with their economic significance. In addition, the coverage of soccer in the public media (e.g. newspapers, soccer magazines, radio) increased as well. Verf.-Referat

Abstract

A l’époque de la république Weimar, le football devint en Allemagne un sport de masse bien organisé qui compte à peu près 2 millions d’actifs. Le football n’était structuré de manière identique ni au niveau de son organisation ni au niveau de son idéologie sportive. On jouait au football de manière organisée dans les ligues de la fédération du football allemand, dans le «Deutsche Turnerschaft» dans les mouvements de sport pour les classes ouvrières, dans les organisations sportives à caractère confessionnel, dans les mouvements de sport des entreprises ainsi que dans des associations dites «sauvages». Un élément caractéristique de l’époque de Weimar se reflète dans le fait que des conflits sur la manière d’organiser ce sport et sur son idéologie éclatèrent entre les organisations concurrentes. C’est pour cette raison que l’on ne peut pas parler d’un mouvement social au sens sociologique du terme. Dans un sens plus large, le football devint cependant un composant de la vie de tous les jours et de la culture de masse, entraînant dans son sillon des couches sociales différentes et cela jusqu’au plus profond de la classe ouvrière. On peut s’en rendre compte observant le nombre et les origines sociales des actifs, le nombre de spectateurs, la quantité de stades construits et leur importance économique, mais aussi en regardant les rubriques sportives des journaux, des magazines et en écoutant les émissions de radio. Verf.-Referat