Vom Umgang mit Lehrplänen

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Bibliographic Details
Title translated into French:Comment vivre avec les directives ministérielles?
Title translated into English:Using curriculum plans
Author:Stibbe, Günter
Published in:Sportunterricht
Published:56 (2007), 4, S. 100-104, Lit.
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Journal article
Media type: Electronic resource (online) Print resource
Language:German
ISSN:0342-2402
Keywords:
Online Access:
Identification number:PU201002002535
Source:BISp

Abstract

Im Beitrag wird der Umgang mit Sportlehrplänen unter zwei Aspekten thematisiert. Aus einer sportdidaktischen Perspektive wird zunächst diskutiert, wie Lehrpläne in West- und Ostdeutschland seit den 1950er Jahren zum Gegenstand der wissenschaftlichen Betrachtung gemacht wurden bzw. werden. In einem zweiten Zugang gilt es, im Blick auf die schulische Alltagspraxis zu fragen, wie Sportlehrkräfte mit Lehrplänen umgehen. Dazu werden ausgewählte Forschungserkenntnisse zur Rezeption und Verwendung von Lehrplänen vorgestellt. Verf.-Referat

Author's abstract

The author discusses the use of curriculum plans for physical education under two aspects. Applying a sport didactical perspective he first describes how curriculum plans have become a subject of scientific reflection in East and West Germany since the 1950s. His second approach concerns a closer look at the daily practice in schools to find out how physical educators use curriculum plans. In addition the author presents selected research results on the reception and application of curriculum plans. Verf.-Referat

Author's abstract

Sous deux aspects différents, l’auteur étudie comment les enseignants se comportent face aux directives ministérielles concernant l’EPS. Dans la perspective d’une didactique sportive, on suit la discussion scientifique sur les programmes et directives en Allemagne de l’Ouest (RFA) et l’Allemagne de l’Est (ancienne RDA) depuis les années 1950. Ensuite, sous le point de vue du travail pratique quotidien dans les cours d’EPS, on veut connaître comment les enseignants d’EPS appliquent les directives ministérielles. L’auteur présente des résultats de travaux choisis sur la réception et l’application de directives. Verf.-Referat