Gibt es Präferenzen beim selbstgesteuerten Bewegungslernen?

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Autor:Bund, Andreas
Erschienen in:Messplätze, Messplatztraining, motorisches Lernen : ausgewählte Beiträge ; 5. gemeinsames Symposium der dvs-Sektionen Biomechanik, Sportmotorik und Trainingswissenschaft ; Universität Leipzig, Sportwissenschaftliche Fakultät, 19. bis 21. September 2002
Veröffentlicht:Sankt Augustin: Academia Verl. (Verlag), 2003, S. 166-170, Lit.
Forschungseinrichtung:Deutsche Vereinigung für Sportwissenschaft / Sektion Trainingswissenschaft ; Deutsche Vereinigung für Sportwissenschaft / Sektion Biomechanik ; Deutsche Vereinigung für Sportwissenschaft / Sektion Sportmotorik ; Universität Leipzig / Sportwissenschaftliche Fakultät
Format: Literatur (SPOLIT)
Publikationstyp: Sammelwerksbeitrag
Medienart: Gedruckte Ressource
Sprache:Deutsch
Schlagworte:
Online Zugang:
Erfassungsnummer:PU200909004737
Quelle:BISp

Abstract des Autors

In experiments concerning the learning of motor skills, participants were given the option to self-control some aspects of the practice situation, e.g. the frequency of feedback (self-controlled learning). The results show that self-controlled learning enhances performance on a long-term basis. The aim of the present study was to examine wether learners prefer certain practice conditions for self-control, at first in a hypothetical practice situation. Participant's task was to imagine that they had to learn the forehand topspin stroke in table tennis. The practice situation was described exactly. Then, participants indicated on a questionnaire which practice conditions they would prefer for self-control and which not. The results show that preferences regarding the self-control of practice conditions exist. Verf.-Referat