Trainingsbedingte Plastizität in alltagsnahen motorischen Mehrfachtätigkeiten

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Englischer übersetzter Titel:Training-induced plasticity of multitasking in everyday-like motor behavior
Leiter des Projekts:Bock, Otmar Leo (Technische Universität Chemnitz / Institut für Angewandte Bewegungswissenschaften); Voelcker-Rehage, Claudia (Universität Münster / Institut für Sportwissenschaft)
Mitarbeiter:Wechsler, Konstantin Clemens (Deutsche Sporthochschule Köln / Institut für Bewegungstherapie und bewegungsorientierte Prävention und Rehabilitation / Abteilung Bewegungsorientierte Präventions- und Rehabilitationswissenschaften ); Stojan, Robert (Technische Universität Chemnitz / Institut für Angewandte Bewegungswissenschaften); Mack, Melanie (Universität Münster / Institut für Sportwissenschaft); Haeger, Mathias (Deutsche Sporthochschule Köln / Institut für Bewegungstherapie und bewegungsorientierte Prävention und Rehabilitation / Abteilung Bewegungsorientierte Präventions- und Rehabilitationswissenschaften )
Forschungseinrichtung:Technische Universität Chemnitz / Institut für Angewandte Bewegungswissenschaften; Universität Münster / Institut für Sportwissenschaft; Deutsche Sporthochschule Köln / Institut für Bewegungstherapie und bewegungsorientierte Prävention und Rehabilitation / Abteilung Bewegungsorientierte Präventions- und Rehabilitationswissenschaften
Finanzierung:Deutsche Forschungsgemeinschaft
Format: Projekt (SPOFOR)
Sprache:Deutsch
Projektlaufzeit:10/2018 - 09/2021
Schlagworte:
Online Zugang:
Erfassungsnummer:PR020200200025
Quelle:DFG - Datenbank GEPRIS

Literatur

PU202004002452 Stojan, Robert. A systematic review on the cognitive benefits and neurophysiological correlates of exergaming in healthy older adults (2019). Zeitschriftenartikel
PU202004002746 Bock, Otmar Leo. A virtual-reality approach for the assessment and rehabilitation of multitasking deficits (2018). Zeitschriftenartikel
PU202003001341 Bock, Otmar Leo. An experimental paradigm for the assessment of realistic human multitasking (2019). Zeitschriftenartikel
PU201803002130 Haeger, Mathias. Can driving-simulator training enhance visual attention, cognition, and physical functioning in older adults? (2018). Zeitschriftenartikel
PU202005003161 Janouch, Christin. Cognitive-motor interference in an ecologically valid street crossing scenario (2018). Zeitschriftenartikel
PU202007005932 Giannouli, Eleftheria. Cognitive functioning is more closely related to real-life mobility than to laboratory-based mobility parameters (2017). Zeitschriftenartikel
PU202004002745 Godde, Ben. Cognitive resources necessary for motor control in older adults are reduced by walking and coordination training (2017). Zeitschriftenartikel
PU202010008882 Giannouli, Eleftheria. Mobility in old age : capacity and performance (2019). Monografie
PU202305003907 Mack, Melanie. Cognitive-motor multitasking in older adults : a randomized controlled study on the effect of individual differences on training success (2022). Zeitschriftenartikel
PU202305003906 Šlosar, Luka. Combining physical and virtual worlds for motor-cognitive training interventions : position paper with guidelines on technology classification in movement-related research (2022). Zeitschriftenartikel
PU202305003902 Wollesen, Bettina. Effects of cognitive-motor dual task training on cognitive and physical performance in healthy children and adolescents : a scoping review (2022). Zeitschriftenartikel
PU202305003901 Bock, Otmar Leo. Distracting tasks have persisting effects on young and older drivers' braking performance (2021). Zeitschriftenartikel

Projekte

PR020200200035 Voelcker-Rehage, Claudia (Universität Münster / Institut für Sportwissenschaft). Trainingsbedingte Plastizität der Multitaskingleistung in alltagsnahen motorischen Paradigmen (08/2015-12/2021).
PR020200200046 Koch, Iring (Technische Hochschule Aachen / Institut für Psychologie / Lehrstuhl Kognitions- und Experimentalpsychologie ). Human performance under multiple cognitive task requirements: From basic mechanisms to optimized task scheduling (SPP 1772) (08/2015-09/2021).

Weitere Veröffentlichungen

  • Bock, O., Fricke, M., Koch, I. (2020). Human wayfinding in the horizontal versus vertical plane. Journal of Environmental Psychology 70, article number: 101446. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101446
  • Stute, K., Hudl, N., Stojan, R., Voelcker-Rehage C. (2020). Shedding Light on the Effects of Moderate Acute Exercise on Working Memory Performance in Healthy Older Adults: An fNIRS Study. Brain Sci, 10(11):813. doi: 10.3390/brainsci10110813. PMID: 33153013; PMCID: PMC7693615
  • Stojan, R. & Voelcker-Rehage, C. (2020). Neurophysiological correlates of age differences in driving behavior during concurrent subtask performance. NeuroImage, 225; https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2020.117492
  • Janouch, C., Drescher, U., Wechsler, K., Haeger, M., Bock, O., & Voelcker-Rehage, C. (2018). Distracted Street Crossing – Cognitive-Motor Interference in an Ecologically Valid Scenario. In K. Zentgraf, H. Mueller, & E. Hazeltine (Eds.), Cognitive-Motor Interference in Multi-Tasking Research..
  • Wechsler, K., Drescher, U., Janouch, C., Haeger, M., Voelcker-Rehage, C., & Bock, O. (2018). Multitasking while car driving in young and in older persons. Frontiers in Psychology, 9, Article 910.
  • Dalecki, M., Kalicinski, M., Steinberg, F., & Bock, O. (2017). Age-related operator deficits in a realistic instrument-control task: Assessment of possible motor, cognitive and mental causes. Int J Industrial Ergonomics 59:100-107.
  • Bock, O., Brustio, P.R., & Borisova, S. (2016). Age differences of gaze distribution during pedestrian walking in a virtual-reality environment. Int J Appl Psychol 6:64-69.
  • Bock, O., & Akpinar, S. (2016). Performance of older persons in a simulated shopping task is influenced by priming with age stereotypes. PLoS ONE 11:e0160739.
  • Wollesen, B., Voelcker-Rehage, C., Regenbrecht, T., & Mattes, K. (2016). Influence of a visual-verbal stroop test on standing and walking performance of older adults-an experimental study based on a literature review. Neuroscience 318, 166-177.