Using rating scales for the assessment of physical self-concept : why the number of response categories matters
Gespeichert in:
Deutscher übersetzter Titel: | Nutzung von Bewertungsskalen zur Beurteilung des physischen Selbstkonzepts : warum die Anzahl der Antwortkategorien von Bedeutung ist |
---|---|
Autor: | Freund, Philipp Alexander; Tietjens, Maike; Strauß, Bernd |
Erschienen in: | Measurement in physical education and exercise science |
Veröffentlicht: | 17 (2013), 4, S. 249-263, Lit. |
Format: | Literatur (SPOLIT) |
Publikationstyp: | Zeitschriftenartikel |
Medienart: | Elektronische Ressource (online) Gedruckte Ressource |
Sprache: | Englisch |
ISSN: | 1091-367X, 1532-7841 |
DOI: | 10.1080/1091367X.2013.807265 |
Schlagworte: | |
Online Zugang: | |
Erfassungsnummer: | PU201410009605 |
Quelle: | BISp |
TY - JOUR AU - Freund, Philipp Alexander A2 - Freund, Philipp Alexander A2 - Tietjens, Maike A2 - Strauß, Bernd DB - BISp DP - BISp KW - Beeinflussung KW - Befragung KW - Bewertung KW - Bewertungskriterium KW - Bildung KW - Fragebogen KW - Körper KW - Körperbewusstsein KW - Körperbild KW - Ratingskala KW - Schüler KW - Selbsteinschätzung KW - Selbstkonzept KW - Selbstwahrnehmung KW - Sportunterricht KW - Untersuchung, vergleichende LA - eng TI - Using rating scales for the assessment of physical self-concept : why the number of response categories matters TT - Nutzung von Bewertungsskalen zur Beurteilung des physischen Selbstkonzepts : warum die Anzahl der Antwortkategorien von Bedeutung ist PY - 2013 N2 - The current study employs Mixture Distribution Rasch models to compare the psychometric properties of two rating scale variants (original rating scale with six response categories, N = 806 school students; a variant with four response categories, N = 905 school students) for five specific scales of the Physical Self-Description Questionnaire. In most cases, two-class solutions best fit the data, suggesting the presence of response sets. In particular, students with low educational levels appear to have problems using as many as six response categories correctly. The results suggest that for the Physical Self-Description Questionnaire, using a rating scale with six response categories can be problematic, because the test scores’ psychometric qualities may be substantially different across (latent) subgroups. Also discussed are implications for the use and development of assessment measures in general, highlighting the suitability of item response theory models for the investigation of test score properties and the need for heterogeneous samples. Verf.-Referat L2 - https://dx.doi.org/10.1080/1091367X.2013.807265 DO - 10.1080/1091367X.2013.807265 SP - S. 249-263 SN - 1091-367X JO - Measurement in physical education and exercise science IS - 4 VL - 17 M3 - Elektronische Ressource (online) M3 - Gedruckte Ressource ID - PU201410009605 ER -