Fragments et unité corporelle : interrogations et options artistiques chez les peintres néo-classiques et réalistes en France dans la première moitié du XIXe siècle

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Deutscher übersetzter Titel:Fragmente und Körper-Einheit : Untersuchungen von und künstlerische Möglichkeiten für Maler und neoklassische Realisten im Frankreich des frühen neunzehnten Jahrhunderts
Autor:Blay, Jean-Pierre
Erschienen in:Stadion
Veröffentlicht:28 (2002), 2, S. 155-171, Lit.
Format: Literatur (SPOLIT)
Publikationstyp: Zeitschriftenartikel
Medienart: Gedruckte Ressource
Sprache:Französisch
ISSN:0172-4029
Schlagworte:
Online Zugang:
Erfassungsnummer:PU201207005313
Quelle:BISp

Abstract

The artists' movement illustrates the artistic questions and options that appeared in the first half of the 19th century in France concerning the perspective and representation of the human body. The modernity of this period, which is characterised by medical progress and industrial inventions, affects the artistic tradition which, until Théodore Géricault, was determined by the unity of the body. Bodily unity influenced classical and neo-classical painters. In the artistic, scientific and sporting fields, two almost incongruous appearances were constrained in similar ways: the body as unit and fragment. The following options only throw up the most general questions: the development of a science impatient to dominate time, even by postponing death, the discovery of ethics tied to new knowledge and finally the historic coherence of thought flow in various fields, but focussed on the body. Verf.-Referat