Effects of a dance vs. fitness training on brain plasticity, balance performance and attention in healthy seniors : a new approach with SPM 12 for pairwise longitudinal group comparison

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Deutscher übersetzter Titel:Die Wirkung eines Tanztrainings gegenüber eines Fitnesstrainings auf Hirnplastizität, Gleichgewichtsleistung und Aufmerksamkeit bei gesunden Senioren : eine neuer Ansatz mit SPM 12 für den paarweisen longitudinalen Gruppenvergleich
Autor:Rehfeld, Kathrin; Hökelmann, Anita; Kaufmann, Jörn; Müller, Notger G.
Erschienen in:Active healthy aging : proceedings of the international conference of sports and neuroscience „Active Healthy Aging, AHA 2015“, 2nd-5th September, Magdeburg, Germany
Veröffentlicht:Hamburg: Kovač (Verlag), 2016, S. 127-138, Lit.
Format: Literatur (SPOLIT)
Publikationstyp: Sammelwerksbeitrag
Medienart: Gedruckte Ressource
Sprache:Englisch
Schlagworte:
Online Zugang:
Erfassungsnummer:PU201612009079
Quelle:BISp

Abstract des Autors

Based on previous results, we assumed that a dance program which stresses permanent new skill acquisition and learning processes should best improve both physical performances (balancing and movement coordination) and cognitive functions (learning, memory, and attention). Knowing that aerobic training and coordination skill training lead to volume increases in grey and white matter and influence motor and cognitive performances positively in the elderly, we were interested whether a dance training compared to a combined endurance and strength-endurance training shows larger brain volume increases. Therefore we used a new voxel-based morphometry approach in SPM12 called pairwise longitudinal group comparison.