Kommunikation im Leistungssport

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Author:Boie, Julia
Published in:Konflikt-Dynamik
Published:3 (2014), 2, S. 151-160, Lit.
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Journal article
Media type: Electronic resource (online) Print resource
Language:German
ISSN:2193-0147, 2510-4233
DOI:10.5771/2193-0147-2014-2-151
Keywords:
Online Access:
Identification number:PU201908005848
Source:BISp

Author's abstract

Ziel der vorliegenden Forschungsarbeit ist die empirische Prüfung der Wirkungen des Seminar-Ansatzes der Hamburger Kommunikationspsychologie nach Schulz von Thun, der verschiedene, von der humanistischen Philosophie getragene Konzepten integriert. Konzipiert und evaluiert wurde ein entsprechend theoretisch fundiertes Kommunikationstraining für professionelle Tanzsportpaare (KTT). Es wurden 20 Paare im Hinblick auf ihre konfliktbezogene Kommunikation trainiert und ihre Entwicklung zu drei Zeitpunkten mit nicht-trainierten Paaren verglichen (»Vortest-Nachtest-Followup-Vergleichsgruppen-Design«). Die zentrale Annahme wurde bestätigt, dass das KTT signifikante Wirkungen in der Selbst- und Fremdeinschätzung von wichtigen individuellen Kommunikationskompetenzen sowie zur Zusammenarbeit erzeugt (mit Steigerung prä- zu post- zu followup-Daten). Die Gesamtauswertung ergab eine Reihe von signifikanten Verbesserungen mit mittlerer Effektstärke.

Author's abstract

Communication in Competitive Sports Evaluation of a Communication Skills Training based on Schulz von Thun The aim of this research is to determine the effectiveness of a communication training based on the communication psychology by Schulz von Thun, which integrates various concepts of the humanistic psychology. An accordingly designed communication training for dance sport couples (KTT) has been evaluated. 20 couples have been trained with regard to their conflict-related communication. Their development has been compared with non-trained couples at three time points (pretest, 3-weeks-posttest, 6-months-followup). The central assumption was confirmed that the KTT induced significant effects in the self-assessment and external assessment of important individual communication skills and cooperation (with the increase of data from pre- to post- to followup-assessment). The overall analysis revealed a number of significant improvements with medium effect size.