Schulsportentwicklung : Verständnis, Hintergründe, Themen

Saved in:
Bibliographic Details
Author:Stibbe, Günter
Published in:Grundlagen und Themen der Schulsportentwicklung
Published:Sankt Augustin: Academia Verl. (Verlag), 2015, S. 12-38, Lit.
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Compilation article
Media type: Print resource
Language:German
Keywords:
Online Access:
Identification number:PU201512009313
Source:BISp

Author's abstract

Der Terminus "Schulsportentwicklung" hat sich inzwischen in der sportpädagogischen Diskussion etabliert. Damit wird meist der systematisch-intentionale Prozess der Veränderung und Weiterentwicklung des Schulsports im Rahmen der allgemeinen Schulentwicklung verstanden, der sowohl durch einzelschulische Initiativen als auch durch Vorgaben im Kontext der bildungspolitischen Steuerung des Gesamtsystems eingeleitet werden kann. Ziel der Schulsportentwicklungsmaßnahmen auf der Makro-, Meso- und Mikroebene des Bildungssystems ist es, die Qualität zu verbessern und zu sichern. Im Beitrag geht es darum, das Verständnis von "Schulsportentwicklung" zu klären, Forschungsfelder der Schulsportentwicklung aufzuzeigen und wesentliche Bezüge des Schulsports zur Schulentwicklung einerseits und zur Sportentwicklung andererseits zu beleuchten. Darüber hinaus wird ein grober Überblick über den sportpädagogischen Diskussionsstand zu drei aktuellen Themenschwerpunkten der Schulsportentwicklung – Qualität im Schulsport, Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag sowie die Standard­ und Kompetenzorientierung im Fach Sport – gegeben. Verf.-Referat

Author's abstract

The term "school sports development" has established itself in the discussion of sports education. This is usually the systematic intentional process of the change and development of physical education in the context of general education development, which can be initiated both by individual school initiatives, as well as through provisions in the context of education policies controlling the entire system. The aim of the school sports development measures at the macro, mesa and micro levels of the education system is to improve and assure quality. The aim of this article is to clarify the understanding of "school sports development", to identify areas of research in school sports development and to illuminate the essential relationships of physical education for school development on the one hand and for sports development on the other hand. In addition, a broad overview is given of the status of the sport pedagogical discussion on three current focal points of school sports development – quality in school sports, movement, play and sport in all-day education, and the standard and competence orientation in the subject of sport. Verf.-Referat