Die Mentalität von Sportstudierenden : eine explorative empirische Mehrperspektivenanalyse

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Author:Czimek, Jimmy Volker Michael
Gutachter:Nitsch, Jürgen R.; Seiler, Roland
Published:Köln: 2010, X, 374 S., Lit.
Research institution:Deutsche Sporthochschule Köln / Psychologisches Institut
Notes:Köln, Dt. Sporthochsch., Diss., 2010
Format: Publications (Database SPOLIT)
Publication Type: Book
Media type: Electronic resource (online) Print resource
Document Type: Hochschulschrift Doctoral thesis Grey literature
Language:German
Keywords:
Online Access:
Identification number:PU201110008670
Source:BISp

Author's abstract

In dieser Arbeit wird erstmalig die Mentalität von Sportstudierenden der DSHS Köln untersucht. Ausgehend von einer theoretischen Aufarbeitung des Mentalitätsbegriffs, der in einer präzisen Arbeitsdefinition mündet, wird ein neuartiges Mentalitätskonzept entwickelt. Mittels eines mehrperspektivischen Ansatzes werden die Sportstudierenden im Sinne der Datentriangulation in einer großangelegten Befragung aus vier verschiedenen Blickrichtungen betrachtet. Dabei werden die Mentalitätssegmente Corporate-Identity-Verhalten, studienbezogenes Entscheidungs-/Wahlverhalten, Leistungsverhalten, kognitives Verhalten, emotionsbedingte/-verwandte Verhaltenseigenschaften, Sozialverhalten, Körperlichkeit und Werteverständnis untersucht. In einer empirischen Analyse wird mit Hilfe der für diese Studie konzipierten Größen der Mentalitätsrichtung und der Mentalitätsstärke die individuelle und kollektive Mentalität der Sportstudierenden abgeleitet. Während die kollektive Mentalität, d.h. ein relativ homogenes Außenbild, in allen Segmenten nahezu vollständig nachweisbar ist, so ist eine entsprechende individuelle Mentalität aufgrund des überwiegend heterogenen Antwortverhaltens der Sportstudierenden im Selbstbild nur in zwei Mentalitätssegmenten sowie darüber hinaus lediglich partiell festzustellen. Aufgrund der Unterschiede des Antwortverhaltens der Befragten der Innen- und Außenperspektive kann zudem nicht von einer gemeinsamen individuellen und kollektiven Mentalität gesprochen werden. Vielmehr ist vom Vorhandensein zweier Mentalitäten auszugehen, welche zeitlich relativ stabil auftreten und eine hoch differenzierte (Binnen-)Struktur aufweisen. Verf.-Referat

Author's abstract

This paper is the first to explore the mentality of sports students at the German
Sport University Cologne. On the basis of a theoretic analysis of the concept of mentality, leading to a precise operational definition, a novel mentality concept is developed. In a large-scale survey, the sports students are observed from four different perspectives in terms of the data triangulation by means of a multiperspective approach. This entails analysing the mentality segments Corporate Identity behaviour, decision/voting behaviour related to the course of study, performance behaviour, cognitive behaviour, emotion driven or related behavioural characteristics, social behaviour, corporeality and understanding of values. By means of the values for mentality orientation and strength of mentality, which have been defined for this study, an empirical analysis derives the individual and collective mentality of the sports students. While a collective mentality, i.e. a relatively homogenous exterior image, is nearly entirely verifiable in all segments, a respective individual mentality can, due to the mostly heterogeneous responsiveness of the sports students in their self-perception, only be noted in two mentality segments and
furthermore only partially. Due to the diverse responsiveness of the surveyed
about internal and external perspective, a mutual individual and collective mentality cannot be detected. The existence of two mentalities has to be assumed, which appear relatively stable in terms of time and show a highly differentiated
(inner) structure. Verf.-Referat