Einfluss der Bewegungsgeschwindigkeit auf die osteogene Wirkung eines gerätegestützten Krafttraining mit postmenopausalen Frauen

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Bibliographische Detailangaben
Leiter des Projekts:Stengel, Simon von (Universität Erlangen-Nürnberg / Institut für Medizinische Physik / Osteoporoseforschungszentrum, Tel.: 09131 8523999, simon.von.stengel at imp.uni-erlangen.de); Kemmler, Wolfgang (Universität Erlangen-Nürnberg / Institut für Medizinische Physik / Osteoporoseforschungszentrum, Tel.: 09131 8523999, wolfgang at imp.uni-erlangen.de); Engelke, Klaus (Universität Erlangen-Nürnberg / Institut für Medizinische Physik / Osteoporoseforschungszentrum, Tel.: 09131 8523999)
Mitarbeiter:Beeskow, Carola; Pintag, Renate
Forschungseinrichtung:Universität Erlangen-Nürnberg / Institut für Medizinische Physik / Osteoporoseforschungszentrum
Finanzierung:Eigenfinanzierung
Format: Projekt (SPOFOR)
Sprache:Deutsch
Projektlaufzeit:07/2002 - 12/2004
Schlagworte:
Erfassungsnummer:PR020050300036
Quelle:Jahreserhebung

Zusammenfassung

Wie ein (Kraft-) Training mit optimaler Wirkung auf den Knoche gestaltet sein muss, ist noch weitgehend unbekannt; ein Schnellkratftraining ist wirkungsvoller (die Knochendichte bei postmenopausalen Frauen) zu erhalten als ein klassisches Krafttraining mit langsamer Bewegungsgeschwindigkeit; Ziel des Projektes ist die Gewinnung neuer Erkenntnisse zur Wirkung einzelner Belastungsinhalte- und Komponenten auf den Knochenstoffwechsel und die Optimierung von Trainingsprogrammen im Rahmen des Osteoporosesports.

(Zwischen)Ergebnisse

After the first year, significant group differences were observed for BMD (bone mineral density) at the lumbar spine (L1-L4) (p<0.05) and the total hip (p<0.05) and for broadband ultrasound attenuation at the calcaneus (p<0.05). While the PT (power training) group maintained BMD at the spine (+0.7±2.1%, n.s.) and the total hip (0.0±1.7%, n.s.), the ST (strength training) group lost significantly at both sites (spine: -1.0±1.7%; p<0.05; total hip: -1.2±1.5%; p<0.01). At the calcaneus the ST group lost -1.9±5.4% (n.s.) versus a gain of +1.5±5.1% (n.s.) in the PT group. No significant group differences were observed for anthropometry data, maximum strength, BMD of the forearm, and frequency and grade of pain. These findings suggest that power training is more effective than strength training in reducing bone loss in postmenopausal women. After the first year, significant group differences were observed for BMD (bone mineral density) at the lumbar spine (L1-L4) (p<0.05) and the total hip (p<0.05) and for broadband ultrasound attenuation at the calcaneus (p<0.05). While the PT (power training) group maintained BMD at the spine (+0.7±2.1%, n.s.) and the total hip (0.0±1.7%, n.s.), the ST (strength training) group lost significantly at both sites (spine: -1.0±1.7%; p<0.05; total hip: -1.2±1.5%; p<0.01). At the calcaneus the ST group lost -1.9±5.4% (n.s.) versus a gain of +1.5±5.1% (n.s.) in the PT group. No significant group differences were observed for anthropometry data, maximum strength, BMD of the forearm, and frequency and grade of pain. These findings suggest that power training is more effective than strength training in reducing bone loss in postmenopausal women.